• Vid oklara fel/symtom såsom, svart skärm, låst skärm, trög, mm där du inte kan identifiera vilken hårdvara som felar testa enligt nedan:
    • Omstart mjukvara

     

    Starta om Sterners-mjukvaran i din betalautomat genom att:

    Öppna din automat (skåpet) och använd tangentbordet som finns till ditt betalsystem.

    Tryck tangentbordskombinationen fn + Alt+ F4 för att stänga ned kundskärmen.

    Tryck på Drift och sedan på Avsluta. Vänta tills mjukvaran är avstängd sedan kan du starta upp mjukvaran igen genom att dubbelklicka på ikonen på skrivbordet.

    Beroende på vilket betalsystem du har så kan mjukvaran (ikonen) benämnas tex Camping, Gen5 och Gen6.

     

    • Omstart dator

     

    Då inte omstart av mjukvaran åtgärdar problemet gör följande:

    Öppna din automat (skåpet) och använd tangentbordet som finns till ditt betalsystem.

    Trycka tangentbordskombinationen fn + Alt+ F4 för att stänga ned kundskärmen.

    Tryck på Drift och sedan på Avsluta för att stänga ned mjukvaran. Tryck därefter på windows-ikonen längst ned till vänster på skärmen och tryck sedan på starta om.

    Låt därefter systemet vila så startar datorn upp automatiskt igen.

    • Omstart system

     

    Då omstart av mjukvara och/eller dator inte avhjälper problemet gör följande:

    Använd tangentbordet för att först stänga ned mjukvaran och datorn i ditt betalsystem enligt ovan instruktioner. När datorn är helt avstängd kan du bryta strömmen till hela betalsystemet. Låt strömmen vara av i ca. 30 sekunder, slå på strömmen igen.

    Låt därefter systemet vila så startar datorn upp automatiskt igen. Denna manöver startar även om övrig hårdvara i systemet, så som kortutmatare, kortterminal och skrivare.

  • Vid problem med kortbetalning:
    • Bryt strömmen på kortterminal

     

    Om inga kortköp går igenom kan kortterminalen till exempel låst sig. Testa därför att bryta strömmen på endast kortterminalen. Identifiera strömkabeln till kortterminalen och dra ur denna, låt kabeln vara ur i ca 30 sekunder innan du sätter i den igen.

    Beroende på vilken typ av kortterminal du har kan denna kabel se lite olika ut. Det kan vara bra att även starta om mjukvara efter att du gjort denna åtgärd, se instruktion omstart dator. Länk till FAQ för omstart dator >

     

    • Rengöring kortläsare

     

    Om enstaka eller flera men inte alla kortköp går igenom kan detta bero på en smutsig eller sliten läsare. I dom flesta fall räcker det då med en rengöring med hjälp av rengöringskort till kortterminaler. Börja med att bryta strömmen på kortläsaren. Följa instruktioner ”Bryt strömmen på kortterminal.  Rengör läsaren grundligt genom att dra rengöringskortet ut och in ur läsaren. Vänd sedan på

    kortet och gör samma sak. Kortet bör dras ut och in ca. 30 ggr för önskad effekt.

    • Internet saknas

     

    Om kortterminalen saknar internet så kommer den efter en stund sluta att fungera. Kortterminalerna klarar ett antal offlineköp, men behöver så småningom göra dagsavslut och för detta krävs en stabil internetuppkoppling. Tryck här för mer info ang. felsökning av Internet. Länk till FAQ för internetproblem >

  • Vid problem med kortutmatare för RFID-kort:
    • Kort fastnar i kortutmatare

     

    Bryt strömmen på automaten. Plocka sedan ut kortet ur utmataren för hand. Man kan behöva vrida på drivhjulen för att få kortet åt något håll för att lättare komma åt det.

    Rengör därefter kortutmataren enligt följande instruktion för att förhindra framtida problem med att kort fastnar. Länk till FAQ rengöringsguide >

  • Vid internetproblem:
    • Starta om router/modem

     

    I de flesta av våra betalsystem så är Sterners inte ansvarig för internetuppkopplingen. Sterners hänvisar vi i första hand till er internetleverantör för support kring detta. I många fall hjälper det dock att starta om sin router eller sitt modem för att få i gång internet. Detta kan man göra genom att dra ur strömsladden till routern/modemet, vänta i ca. 30 sekunder och sedan sätta tillbaka den. Efter att man startat internet så kan man behöva starta om mjukvaran i automaten. Länk till FAQ omstart mjukvara >

  • Vid problem med svart skärm:
    • Felsök kablage till skärm

     

    Undersök kablaget. Det är två kablar som kan få skärmen att bli svart, den ena är strömkabeln och den andra är signalkabeln. Båda dessa kablar behöver undersökas i båda ändar. Syns ingenting på skärmen samt att inga dioder lyser på hårdvaran så är det mest troligt problem med strömkabeln. Kommer det upp meddelanden på skärmen så som ”no signal” så kan det vara fel på signalkabeln.

  • Vid ”Stängt” i display:
    • Internet saknas

     

    Undersök din internetuppkoppling, flera av våra system fungerar en viss tid utan internet, men behöver i längden en stabil internetuppkoppling för att fungera på ett bra sätt. Vi rekommenderar fast uppkoppling och fiber. Länk till FAQ Internetproblem >

     

    • Systemets alla betalmetoder är nere

     

    Finns det ingen betalmetod tillgänglig så kommer systemet att gå i stängt läge. Ett exempel är att en kortterminal gått sönder och om man då inte har någon mer betalmetod så kommer systemet gå i stängt. Vi rekommenderar därför att alltid ha fler betalmetoder aktiverade i systemet, så som Swish.

  • Vid problem med kvittoskrivare:
    • Ingen text på kvitto

     

    Kommer det ut papper utan text ur skrivaren? Se till att du satt kvittorullen åt rätt håll, vänder man pappret upp och ned så kan inte text skrivas ut av skrivaren.

     

    • Papperstrassel

     

    Undersök skrivaren grundligt, minsta lilla pappersbit(trassel) kan få skrivaren att ge felkod. Bryt strömmen på skrivaren, rengör gummivals och blås rent skrivaren med tryckluft på burk. En del skrivare har en diod på sidan av skrivaren där man kan få en indikation om något är fel. Grönt fast ljus betyder att allt är OK. Blinkande eller lysande Orange/Rött/Gult ljus betyder att något är fel.

  • Vid problem med Teamviewer:
    • Offline på Teamviewer

     

    Om enheten är offline på Teamviewer beror det i första hand på tre saker:

    1. Automaten saknar internet
    2. Mjukvaran Teamviewer är avstängt eller inte startad på automatens dator.
    3. Automatens dator är helt avstängt.

     

    • Kan inte logga in på automaten

     

    Teamviewer är en extern mjukvara, som inte är skapad av oss på Sterners. Vi kan därför inte garantera funktionen hos denna mjukvara. Teamviewer används av oss för att kunna supportera era betalautomater och vi använder oss av en betalversion för att utföra detta. Det finns en gratisversion som ibland fungerar, men för att garanterat kunna logga in på din automat via Teamviewer krävs en betalversion.