Allt har en historia

en röd tråd löper genom historien – att se behoven och utveckla lösningarna som förenklar människors vardag

Framgång skapas ofta ur en drivkraft och målmedvetenhet, en vilja att finna lösningar och tänka i nya, större banor. När Erik U Sterner förvärvade företaget år 1946 bestod produktionen av diverse grovsmide, och man var i stort behov av förnyelse. Erik såg en bild på en nymodighet från Amerika, en varuautomat. Han såg affärsmöjligheten i självbetjänade automater, och bestämde sig:
”en sådan produkt ska jag tillverka här hos mig, i Sverige”. Ny maskinpark införskaffades, och ny kompetens började byggas upp. I början av 50-talet utlyste Posten en tävling om tillverkning av frimärksautomater. Sterners tog fram en idealisk produkt för ändamålet och vann tävlingen. Den första automaten producerades 1952 och kom att säljas med framgång till att börja med i Sverige, för att inom kort även bli en stor exportprodukt. Fram till i början av 1980-talet var frimärksautomaten i skarp produktion, varav 80 procent gick på export.
    Parallellt med frimärksautomaten kom det mera. Mycket mera. Myntautomaten började tillverkas i slutet av 1950-talet, en funktion som lever kvar än idag, på exempelvis campingduschar, solarier och offentliga toaletter. Efter detta kom uppföljare som växlingsautomater, biljettautomater, skoputsautomater, kortautomater, varuautomater, och spolarvätskeautomater. Idag är tekniken i alla automater anpassad till dagens kontantlösa samhälle.
År 2013 förvärvades företaget Indauto, ett företag med kompletterande kompetens inom produktion av apparatskåp och plåtbearbetning. År 2016 förvärvades Mercur, som tillsammans med spolarvätskepumpen som Sterners utvecklat, numera kan erbjuda ett komplett sortiment för bensinmackarnas utsida, förbutiken.
    Familjeföretaget Sterners – nu i tredje generationen – har behållit den uppfinningsrikedom som var en del av verksamheten redan i begynnelsen. Då som nu är Sterners förknippat med innovation och nytänkande, med en skarp, röd tråd som löper genom historien – att se behoven och utveckla lösningarna som förenklar människors vardag.